När jag bli stor ska jag bli....?

Jag ville bli polis när jag var liten, det var ett bra jobb där man tog tjuvar och stod för rättvisa och säkerhet. Idag är det helt annat vill jag påstå, man växer och börjar förstå vad man verkligen vill!
 
Nu för tiden så väljer vi nästan på gymnasiet vad vi vill bli när vi blir stora och då är vi bara 16/17 år, Men är det så himla dåligt då? förr i tiden jobbade folk som bönder eller pigor och nu klagar vi på folk som jobbar på ICA, de får lön i alla fall så vad är det och klaga på! Jag hör många arbetslösa som klagar på småjobb när de inte har några själva!

Okej jag kan förstå om man vill komma långt inom sitt jobb eller sikta högt direkt men vi får inte glömma att människor som Bill Gates också startade med småjobb många har kämpat sig upp från oftast ingenting alls. De borde vara en inperation för dem som sitter hemma och slöar istället för att gå till skolan eller jobbet!

Min pappa frågar alltid mig vad jag vill bli när jag blir stor och jag säger att jag vill bli något viktigt, FN ambassadör eller åklagare. Jag vet inte riktigt, I want to make a diffrence och jag vill jobba med något viktigt, samtidigt vet jag att det är en lång väg dit. Då säger min pappa att det spelar ingen roll vad man jobbar med så länge man trivs med sitt liv och det man gör. Är det så, jag kanske är för ung för att förstå det eller är min pappa bara väldigt snäll som inte vill sätta någon press på mig?

Jag tror att det är pengafrågan som står högst upp när det gäller jobb. Vi människor har en stor besatthet i saker och pengar och jag ska vara ärlig, jag har ingen aning varför. Man kan ju möta sura busschafförer, tråkiga mattanter och bitchiga affärsbiträden, beter dem sig så för att de inte tjänar tillräkligt med pengar eller kanske för att VI ,samhället, har satt en tönstämpel på sånna jobb för att VI inte tycker att dem duger!

Vad jag än bli när jag blir stor så tror jag att JAG kommer vara nöjd med det och jag hoppas att ni följer det exemplet!

Soo Long

Kommentarer
Postat av: PARMSAN

apploderar

2009-08-21 @ 22:18:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0